Een ecologische vakantiewoning uit stro, een elegant herenhuis en een stoer familiehuis met grote tuin: dat zijn de drie vakantiewoningen van gast-vrij. Maar om tot een florerende bestemming te komen is er meer nodig dan enkel een plek om te logeren. Dat vult gastvrouw Geert op geheel eigen, gast-vrije wijze in.
“Het traject van Toerisme Vlaanderen om de visie van Reizen naar Morgen uit te werken en te ontwikkelen was heel participatief. Het draaide allemaal om samenwerking, met een fijne mix van logies, toeristische diensten, steden, provincies… Iedereen dacht mee na en gaf vanuit een eigen invalshoek input”, vat gastvrouw Geert aan. Daaruit bleek onder meer dat toerisme al lang niet meer draait om cijfers en hoeveel bezoekers er passeren.
Hoe wordt een duurzame toeristische visie dan wel ingevuld? Volgens Geert is dat de samenwerking tussen verschillende logies, aanbieders van streekproducten, de plaatselijke horeca, toeristische attracties en de lokale gemeente met een duidelijke toeristische visie die voor een warm gevoel kan zorgen. Dat vult zij binnen haar drie vakantiewoningen in met de nodige portie gastvrijheid. “Recent maakte ik met subsidies van Toerisme Limburg mijn nieuw welkomstkrantje, TipsEnzo. Daarin geef ik allerlei tips over onder andere mooie plekken, lokale hotspots en culinaire belevingen. Dat welkomstkrantje krijgen mijn gasten enkele weken voor aankomst toegestuurd, samen met een kaartje en een link naar de digitale versie. Zo kunnen ze het delen met vrienden en familie.” Op die manier zet gastvrouw Geert verschillende waardevolle plekken in de kijker.
Meer dan een comfortabele accommodatie
Haar gasten laten kennismaken met de troeven van de regio doet Geert ook op andere manieren. Waar anderen voor hun gasten een fles bubbels klaarzetten, kiest zij ervoor om logées te verrassen met streekproducten met een verhaal. “Op een echte Reizen naar Morgen-manier”, lacht ze. “Ik geef dan bijvoorbeeld een potje jam van streekfruit cadeau, van de Jambrouwerij, de streekproductenwinkel van mijn zus en schoonbroer. Of in mijn twee grote logeeradressen schenk ik een rijsttaart. Daar zit ook een verhaal achter, natuurlijk. De bakker die deze rijsttaart maakt, laat de rijstpap rijpen in de unieke mergelgrotten van Kanne. Mijn gasten vinden de taart meestal superlekker, en door dat verhaal plannen ze vaak nog een bezoek aan deze mergelgrotten in. Zo ontstaat er connectie.”
Als trekker van de Logieswerkgroep Riemst is connecteren met anderen al jaren een belangrijk aspect voor Geert, waar ze veel aandacht en enthousiasme aan besteedt. Tijdens de Logieswerkgroep-bijeenkomsten bezoeken uitbaters van B&B’s en vakantiewoningen uit Riemst iedere twee maanden elkaars logeeradressen. Om inspiratie op te doen, maar ook om te leren van elkaar en gewoon plezier te maken. Daaraan koppelen ze soms een bezoek aan een lokale toeristische attractie of streekproductenmaker. “We organiseerden enkele jaren geleden ook een Open Logiesdag. Gefaciliteerd door de gemeente Riemst hielden negen logies een opendeurdag voor de bewoners. Ieder logies zette een ander streekproduct in de kijker: bij de ene stond een wijnmaker centraal, bij mij natuurlijk de jam van mijn zus, enzovoort. Dat was een enorm succes. We hadden die dag heel veel bezoek van geïnteresseerde buren en bewoners van Riemst, die zagen hoe wij als logiesuitbaters gasten in Riemst ontvangen en dus de plaatselijke economie doen floreren.”
Thuiskomen dankzij hygge
Die extra mile gaan en een oprechte gastvrijheid tonen met een passie voor toerisme, is het iedereen gegund? “Ik geloof heel erg in sharing is caring”, zegt de gastvrouw. “Wij deden vroeger met het gezin, nu soms nog, aan huizenruil. Iemand logeert dan in ons huis terwijl wij in hun woning overnachten. Lokaler dan dat wordt het niet. Mijn kleinste vakantiewoning wordt deze zomer tien jaar en al van in het begin voelde het voor mij alsof mensen er tijdelijk komen wonen. Het zijn geen klanten, het zijn mijn gasten die welkom zijn om te delen in mijn huiselijkheid.”
Dat mensen zich meteen goed voelen wanneer ze komen logeren bij gast-vrij is voor Geert het allerbelangrijkste. “’We voelen ons hier zo thuis’ is het compliment dat ik het meeste hoor van mijn gasten, wat ik heel fijn vind. Ik richt mijn logeeradresjes graag huiselijk in en ik ontvang er met plezier mensen. Het houdt een zekere gunfactor in, zeg maar. Ook ambassadeur kunnen zijn van mijn streek en mensen tips meegeven vind ik fantastisch. Dan krijg ik positieve vibes terug, waardoor je opnieuw connecteert met elkaar.” De rode draad binnen gast-vrij is het hygge-gevoel, een niet te vertalen Deens concept van gezellig samenzijn. “Niks moet. Je steekt wat kaarsen aan, maakt tijd voor mekaar, je kookt samen, gaat buiten rond het vuur zitten… Het liefst van al wil ik dat mijn gasten dit gevoel van ‘gezellig samen tijd doorbrengen’ krijgen.”
Ze refereert hier nog naar het boek Hostmanship van de Zweedse auteur Jan Gunnarsson. Hij beschrijft onder meer het talent om mensen het gevoel te geven dat ze thuis zijn. Een stapje verder gaan dan gewoon gastvrij zijn. “Daar zit een dienende factor in, het naar iemands zin maken, dat ‘sharing is caring’-gevoel. En dat doet iedereen op zijn manier. Het is fijn als mijn gasten hier aankomen en weten wie ik, gastvrouw Geert, ben. Dat creëer ik door bij ieder contactmoment van de customer journey connectie te maken, door persoonlijke mails uit te sturen, zelf in en uit te checken … Het doet dan ook deugd om in de reviews te lezen dat mijn gasten mij als gastvrouw zo appreciëren. Dat geeft een enorme boost.”
Geert Goffin van gast-vrij maakt deel uit van de Reizen naar Morgen-kerngroep en speelt daarmee een trekkersrol in het netwerk. Hier lees je meer over dit engagement.