Het waarom van het Reizen naar Morgen

In Nederland is er ‘Perspectief 2030’ waarmee de vrijetijdssector samen een stip op de horizon voor de bestemming Nederland heeft gezet. Een bestemming waar toerisme waardevol moet zijn voor alle Nederlanders en lusten en lasten in balans zijn. In Vlaanderen is er met ‘Reizen naar Morgen’ een vergelijkbaar toekomstperspectief dat streeft naar een florerende bestemming waar rekening wordt gehouden met de belangen van bewoners, bezoekers, ondernemers en de plek zelf. Relatief nieuw is het Reizen naar Morgen-netwerk, waar de leden elkaar willen inspireren en samen acties ondernemen om florerende bestemmingen in Vlaanderen te ontwikkelen. Dit netwerk kwam 1 oktober 2024 in Mechelen bij elkaar in de tot congrescentrum omgebouwde bierbrouwerij Lamot. NRIT Media kwam luisteren.

Reizen naar Morgen-congres Moderator Mieke Dumont

Van massa naar impact

Volgens moderator Mieke Dumont, in het dagelijks leven werkzaam bij Westtoer, staat toerisme volop in de spotlight en zeker niet altijd positief. “Met het Reizen naar Morgen Netwerk willen we een antwoord geven op de vragen die aan toerisme worden gesteld. We gaan inspireren, ontdekken hoe het anders kan en de grote en kleine successen tonen.” Voor gastheer Steven Defoor, directeur Vrije Tijd van de stad Mechelen is toerisme is niet langer een kwestie van massa maar van impact. “Reizen naar morgen begint vandaag en is eigenlijk gisteren al begonnen.” Mechelen past perfect in het idee van een florerende bestemming zoals het Reizen naar Morgen-netwerk dat nastreeft. Defoor: “In Mechelen koesteren we ons erfgoed en onze leefomgeving in een betekenisvolle interactie met bewoners en bezoekers.”

Reizen naar Morgen-congres Steven Defoor

Reizen naar Morgen in Vlaams regeerakkoord

Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen memoreerde de ontstaansgeschiedenis van Reizen naar Morgen die nu nog relevant is: “Reizen naar Morgen is op een participatieve, nieuwe manier ontstaan waar we vanuit de wortel werken.” Waarmee De Wilde qua beeldspraak binnen Reizen naar Morgen bleef met de lindeboom als bepalend beeldmerk. In het vorige plan van Toerisme Vlaanderen was vooral de vraag met hoeveel procent toerisme in Vlaanderen wilde groeien. “In wat voor een andere wereld zijn we nu beland?”, stelde hij de zaal een retorische vraag. Mooi om te zien, is dat Reizen naar Morgen snel in het regeerakkoord van de Vlaamse regering stond. Ook in het nieuwe regeerakkoord is Reizen naar Morgen het toeristische kompas van het regionale toeristische beleid. “Dat geeft hoop en haakjes om aan vast te houden”, aldus De Wilde.

Reizen naar Morgen-congres Peter De Wilde

Uitgaan van de kracht van toerisme

In Reizen naar Morgen heeft de bewoner een belangrijke plek gekregen. “We hebben de bewoner aan boord getrokken en centraal gesteld.” Internationaal heeft die visie ook veel aandacht gekregen. De discussie over toerisme op straat in diverse bestemmingen en de internationale media laten De Wilde niet onberoerd, maar hij wil uitgaan van de kracht van toerisme: “We willen sterker maken wat sterker kan en zwakker maken wat toerisme niet wil zijn. Aan de andere kant moeten we niet vergeten dat toerisme een belangrijke economische impact heeft. Het is een belangrijk deel van de Vlaamse economie.”

Toerisme in balans krijgen

Voor De Wilde is het belangrijk om de trend van het negatieve nieuws te keren. “We moeten gerichte keuzes maken om toerisme in balans te krijgen. Samen moeten we van Vlaanderen een florerende bestemming maken door de bestemming centraal te stellen.” Toerisme Vlaanderen staat ook met de botten (laarzen) in de modder. “Dat doen we volop in erfgoed met pilootprojecten waar we zelf met partners aan de slag zijn gegaan.” Het is voor Toerisme Vlaanderen belangrijk om goede praktijkvoorbeelden te hebben. De Wilde heeft daarvoor tal van vragen: “Hoe kun je de impact van toerisme meten, hoe kun je participatie vormgeven en wat kunnen we van elkaar leren?” Die vragen gaat Toerisme Vlaanderen niet alleen oplossen. De Wilde: “We willen geen slagschip zijn maar een vloot bouwen. Daarom hebben we het Reizen naar Morgen-netwerk opgericht. Het is een netwerk waar het eigenaarschap met de partners worden gedeeld.”

 

Tekst: Ton Vermeulen voor NRIT