Al het leuks dat er te doen valt in onze regio simpelweg in je ‘pocket’? Bij Riebedebie nemen ze dat letterlijk. De leukste attracties en musea in Vlaanderen en Brussel bundelen ze namelijk elk jaar in een handige en boeiende gids. Daarmee reis je nu niet enkel naar wat er vandaag al te beleven valt, maar ook naar morgen.
Als onderdeel van de Koepel van Attracties & Musea (KAM) is Riebedebie het uithangbord van vele inspirerende ondernemingen binnen de toeristisch-recreatieve en -culturele sector. Heel concreet zijn dat meer dan zeshonderd musea, water- en thema-attracties, natuur- en recreatiedomeinen, pret- en dierenparken, belevingscentra en erfgoedsites. Goed voor een uitstap of twee, elke dag, het hele jaar door.
Van visie tot label
Wie deze attracties en musea wil ontdekken, kan op hun website terecht om alles te vinden wat je nodig hebt om meteen ‘Riebedebie’ te zijn. Naast inspirerende verhalen en handige tips voor wie eropuit wil trekken, faciliteert de Koepel van Attracties & Musea (KAM) ook kennisdeling en kruisbestuiving onder haar leden met het oog op de verdere ontwikkeling van een kwalitatief sterk en toekomstbestendig aanbod.
Daarin speelt de Reizen naar Morgen-visie trouwens een belangrijke rol. “Als netwerkpartner en stuwende kracht binnen de Reizen naar Morgen-kerngroep, vinden we het belangrijk om ook via deze weg ons engagement te tonen”, vindt Bart Vermeulen, directeur bij KAM. “Het Reizen naar Morgen-verhaal delen we graag met andere KAM-leden om hen te inspireren om ook toe te werken naar een aanbod dat meerwaarde biedt voor diverse betrokkenen. Sinds dit jaar maken we Reizen naar Morgen nu ook bij een breder publiek bekend door het te integreren in de Riebedebie-pocket. Zo vertellen we bezoekers in de eerste plaats dat er zo iets bestaat, maar vervolgens ook wat Reizen naar Morgen allemaal betekent en waarom dit belangrijk is voor de toekomst van de toeristische sector.”
Het Reizen naar Morgen-boompje
Om Reizen naar Morgen in de Riebedebie-pocket zichtbaar en begrijpbaar te maken lanceerde KAM een pictogram in de vorm van een (linde)boom. “Dit label dient om aan te geven dat de attracties en musea waarbij zo’n boompje staat, de basisprincipes van Reizen naar Morgen mee onderschrijven en daar ook aan werken”, aldus Bart. “Zo weten mensen dat meteen en wordt het misschien zelfs een reden om een bepaalde plek te willen bezoeken. Uiteindelijk is het brede lezerspubliek ook een betrokken partij in de Reizen naar Morgen-visie. Daarom vinden we het belangrijk dat ze weten dat de Koepel van Attracties en Musea en heel wat leden er volledig achterstaan, maar ook dat we mensen en organisaties hierrond kunnen gidsen en informeren. Met de integratie van het symbool van het boompje in de Riebedebie-pocket kunnen we misschien zelf attracties en musea die er nog niet zozeer mee bezig zijn, warm maken voor het idee. We hopen dat ze zich dan beginnen afvragen of het misschien iets voor hen is, of dat ze merken dat bezoekers er steeds meer belang aan hechten dat er in de pocket zo’n boompje naast een te bezoeken plek staat.”
In de pocket zie je trouwens al langer andere pictogrammen, zoals een vlindertje. Dat werkt volgens hetzelfde principe, maar duidt in dat geval op hun jarenlange samenwerking met Iedereen Verdient Vakantie, de organisatie die het mogelijk maakt voor bezoekers met een beperkt budget, een beperking of bijzondere vraag om toch een leuke attractie of interessant museum te bezoeken. Maar ook andere pictogrammen moeten meer inclusie in de hand werken. Ze helpen bijvoorbeeld bij het ondersteunen van organisaties die autisme- of dementievriendelijk zijn, of toegankelijker zijn voor mensen met een beperking.
Mee(r) doen
De Reizen naar Morgen-boodschap geldt natuurlijk niet enkel voor het brede bezoekerspubliek. Met haar engagement wil KAM andere organisaties, attracties en musea blijven sensibiliseren om de Reizen naar Morgen-principes te onderschrijven. “En om daar ook iets mee te dóén”, vervolgt Bart. “Want onderschrijven is één ding, ook in de praktijk er effectief iets mee doen is nog wat anders.”
KAM brengt Reizen naar Morgen dus graag in de praktijk. Zo informeren ze regelmatig eigen leden over deze visie via nieuwsbrieven of namen ze het op in hun jaarverslag. Ook in de verhalen die ze delen of in hun projectwerking is Reizen naar Morgen niet langer weg te denken. Een mooi voorbeeld is een recent project dat Riebedebie tijdens de zomer lanceerde in samenwerking met de enthousiaste studenten Toerisme- en Recreatiemanagement van Erasmus Hogeschool Brussel. Deze toerismeprofessionals in spe creëerden tijdens hun opleiding een boeiende reeks van authentieke verhalen over bijzondere plekken, verteld door gepassioneerde gidsen waarvoor deze plek een speciale betekenis heeft. Helemaal in lijn met Reizen naar Morgen.