Verbinding, verspreiding en meer body geven aan je regio. Deze combinatie zorgt volgens Vincent Laroy, schepen van toerisme in Lievegem en voorzitter van Toerisme Meetjesland, voor een kwalitatief toerismebeleid.
Een ‘florerende plek’ definieert Vincent als een gemeenschap, gedragen door haar inwoners, bezoekers en ondernemers. Zij vormen de onderbouw die een toeristische meerwaarde creëren waar ook bezoekers aan de regio blij mee zijn. Maar die gulden middenweg ligt natuurlijk niet zomaar voor je. “Je mag dan wel over een stuk prachtig landschap of mooie natuur beschikken, het is niet de bedoeling dat haar wegen en paden worden platgetreden. Of dat een rustige woonwijk aan een wandel- of natuurgebied plots ieder weekend volstaat met auto’s”, aldus Vincent. “De draagkracht van de omgeving is belangrijk om te bewaken. In het Meetjesland doen we dit met twee belangrijke aandachtspunten: verbinding en verspreiding.”
Verbinding
“Als er ergens wat leuks te beleven valt, dan kan dat na een tijdje té druk worden. Ik kan me goed voorstellen dat bewoners daar negatief op reageren. Dus moet je ze wel bij de verdere plannen betrekken. En dan is het zoeken naar een goede invulling, een balans. En dan komen we meteen bij het stokpaardje van Vincent: verbinding, en dat bedoelt hij ook letterlijk. “Dorpen verbinden met landschappen, landschappen verbinden met dorpen. Heb je bijvoorbeeld te veel auto’s die in eenzelfde buurt parkeren, ga dan samen met de bewoners op zoek naar een alternatief. Zo stimuleren we in Meetjesland bijvoorbeeld dat bezoekers niet midden in een wandelgebied gaan parkeren, maar op parkings aan de rand van het gebied. Of, nog beter, op voorziene plekken in de dorpskernen. Voordeel voor deze laatste optie is dat er daar meestal ook horeca aanwezig is. Uitdaging is om vanaf die dorpskern dan meteen een aangename wandelomgeving te creëren. Dat kan door dorpskernvernieuwing of door wat meer natuur in je dorpskern te brengen, wat ook meteen een meerwaarde betekent voor de inwoners.
Verspreiding
Dorpen met landschappen verbinden zorgt op zich al voor meer spreiding. Daarnaast zorgen we in Meetjesland ook voor spreiding via onze marketing. Het Meetjesland is een streek met niet één groot attractiepunt, maar verschillende kleine tot middelgrote attracties gelegen in een aantrekkelijk landschap. Via de marketing kunnen we wat sturen en de minst gekende attracties of fietsroutes in de kijker zetten. Zo neem je de druk weg van de populaire plaatsen waardoor het daar aangenaam blijft voor zowel bezoeker als inwoner. En de minder gekende pareltjes zijn blij met nog wat extra bezoekers.
Body
Dit brengt ons meteen tot zijn derde punt: meer body geven aan je regio. In het buitenland vind je soms voorbeelden van grote attracties in het buitengebied die een regio of gebied op de toeristische kaart moeten zetten. Onze streek heeft dat niet en dat maakt het wat ingewikkelder op vlak van promotie. In het Meetjesland kiezen we bewust om de verschillende kleine attracties te versterken en om het gebied in zijn geheel in de kijker te zetten. Vandaar ook onze leuze waarmee we body geven aan onze streek onder de titels Rust, Roots en Ruimte. Hier vind je nog de rust die we allemaal wel nodig hebben (en die willen we koesteren), maar ook nog de roots, het authentieke, de typische cultuur, festivals en evenementen. En tenslotte hebben we hier nog ruimte: open landschappen met kreken en daarnaast de bosgebieden.