Een Reizen naar Morgen-verhaal is niet compleet zonder ook stil te staan bij de plaatsen waar die bewoners, ondernemers en toeristen verblijven en hoe die omgetoverd kunnen worden tot florerende bestemmingen. Daarom zorgde Toerisme Vlaanderen ervoor dat op 12 en 13 september 2019, tijdens de Reizen naar Morgen-summit in Brugge, geïnteresseerden uit de hotel- en logiessector de kans kregen om samen te achterhalen op welke manier ze dit het best zouden aanpakken.
Met de uiteenzetting van alvast drie interessante initiatieven – Kamping Kontakt, Tabanaa en de vernieuwende concepten van de Accor-groep – die inzetten op duurzaamheid, het communitygevoel van de wijk en het welzijn van hun medewerkers, werd het startschot gegeven van een interessante namiddag, boordevol florerende ideeën.
Kamping Kontakt: duurzame stadscamping voor iedereen
Jong begonnen is jong gewonnen. Dat moeten ook Jasmien Beullens, Jannes Hellemans en Thomas Roosen van het kernteam van Kamping Kontakt hebben gedacht. Zij vatten het idee op om een camping te creëren in hartje Leuven die voor werkelijk iedereen toegankelijk is. Een project waar het begrip duurzaamheid een prominente plek innam, en dus gebruikten ze zoveel mogelijk tweedehandsmateriaal, was plastic uit den boze en installeerden ze ecologische droogtoiletten en douches met regenwater. Om het verhaal helemaal compleet te maken, was Kamping Kontakt toegankelijk voor bezoekers, buurtbewoners en toevallige passanten. Iedereen was welkom en met een centrale tafel en het dagelijkse kampvuur, steeds gezelligheid troef! Dat hun out of the box-idee een succes was, is een understatement. De hele buurt was in dergelijke mate enthousiast dat ze het er unaniem over eens waren dat deze eerste editie een vervolg moest krijgen. Meer nog, ze engageerden zich zelfs om hun schouders mee onder Kamping Kontakt 2.0 te zetten.
“Vakantie kan ook op een laagdrempelige, budgetvriendelijke en niet-klimaatbelastende manier beleefd worden.”
Tabanaa: zorg op maat, discretie gegarandeerd
Peter Geurden is een van de boegbeelden van de Limburgse hotelsector. Als bezieler van Different Hotels weet hij perfect hoe hij zijn gasten in de watten moet leggen. Met jaren ervaring in het hotelwezen, merkte hij dat meer en meer gasten zorg nodig hebben – gaande van senioren tot andersvaliden. Maar ook zij maken graag uitstapjes en reizen ze graag met familie of vrienden doorheen binnen- en buitenland. Om hen een optimale en zorgeloze vakantie-ervaring te kunnen bezorgen – waar de nodige zorg geboden wordt, zonder in een ‘ziekenhuissfeer’ te belanden – kwam Peter Geurden met ‘Tabanaa’ op de proppen (Arabisch voor ‘omhelzing’, symbool voor het verwelkomen van alle gasten). Tabanaa moet een reisbelevings-, boekings- en inspiratieplatform worden waar reislustigen op zoek kunnen gaan naar een accommodatie in een stad of dorp naar keuze. Bovendien kunnen ze op het platform aangeven welke soort zorg ze tijdens hun verblijf nodig hebben. De logies in kwestie kunnen dan beroep doen op externe zorgbutlers, die de reislustigen in alle discretie voorzien van de nodige zorgen. Op die manier worden zowel de logies-uitbater als de gast zelf of de familie van de gast ‘ontzorgd’, zodat iedereen optimaal kan genieten van zijn of haar vakantie.
“2.200.842 mensen in België hebben dagelijks lichte zorg nodig.”
Hoe werkt Tabanaa?
- Gasten surfen naar www.tabanaa.com en selecteren een accommodatie naar voorkeur.
- Ze duiden de nodige zorg aan.
- De Zorgbutler neemt contact op met de gasten.
- Zowel de gasten als het hotel ontvangen een zorgplan op maat.
Accor: waar medewerkers centraal staan
De enthousiaste, creatieve en leergierige Patrick Maes is werkzaam bij de Accor-groep en heeft hotels zoals Ibis, Novotel en Sofitel onder zijn vleugels. Aangezien de toerismesector niet stilstaat, heeft ook hij tijdens zijn loopbaan diverse ontwikkelingen en een brede waaier aan trends gezien, uitgevoerd en begeleid. Met de Reizen naar Morgen-mindset in het achterhoofd, gingen hij en zijn team voor ‘Mama Shelter’ – één van hun nieuwste, vernieuwende concepten – bewust op zoek naar een locatie in een ietwat achtergesteld, dus nog te ontwikkelen, gebied van de stad met als opzet de wijk te doen floreren. Daarnaast draagt de Accor-groep duurzaamheid hoog in het vaandel. Zo geven ze steevast een bestaande, oude infrastructuur een nieuwe invulling en toveren ze die om tot een bruisende plek waar zowel toeristen als de bewoners zelf van harte welkom zijn. Met een lobby die ook dienstdoet als een heuse coworkingspace is er voor beide partijen altijd wel iets te beleven. Bovendien zet de Accor-groep sterk in op het welbevinden en de betrokkenheid van hun teamleden. Patricks boodschap? Alleen door op een inventieve manier out of the box te denken en uit je comfortzone te durven stappen, ligt er een succesvol toekomstperspectief in het verschiet.
Tijdens deze boeiende sessie toonden het kernteam van Kamping Kontakt, de bezieler van Different Hotels en de man achter de Accor-groep hoe toerisme omgevormd kan worden tot een middel dat bijdraagt tot een bestemming die goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en te bezoeken.
Uitgelichte afbeelding © AF-Fotografie