We willen verder bouwen aan onze toeristische aantrekkingskracht. Om daarin ook morgen succesvol te zijn, moeten we rekening houden met heel wat veranderingen en onzekerheden. Ons uitgangspunt bij het formuleren van ons toekomstbeeld is, dat we geloven in de positieve kracht van toerisme. Deze kracht moeten we versterken om evenwicht te brengen zodat bestemmingen in Vlaanderen kunnen floreren.
Memorandum van Toerisme Vlaanderen
Het toerismebeleid van de afgelopen jaren heeft Vlaanderen geen windeieren gelegd. Tot op vandaag zien we meer aankomsten, ontvangsten en omzet, vertrouwde succescriteria.
We willen verder bouwen aan onze toeristische aantrekkingskracht. Om daarin ook morgen succesvol te zijn, moeten we rekening houden met heel wat veranderingen en onzekerheden.
We zijn anno 2019 in een nieuw tijdperk aanbeland: dat van de betekeniseconomie. De paradigmashift van ‘méér’ naar ‘beter’ is volop aan de gang in Europa. Deze transformatie is fundamenteel en zal het toeristische landschap – en dus ook de opdracht van Toerisme Vlaanderen – verbreden en verdiepen.
“Ons uitgangspunt bij het formuleren van dit toekomstbeeld is, dat we geloven in de positieve kracht van toerisme. Deze kracht moeten we versterken om evenwicht te brengen zodat bestemmingen in Vlaanderen kunnen floreren.”
Denken over de toekomst begint voor een overheidsorganisatie als Toerisme Vlaanderen niet van een wit blad, maar wel vanuit een gewijzigde attitude. Ons toekomstbeeld van het toeristische veld is tot stand gekomen vanuit een ‘niet-wetende’ opstelling. Het is gebaseerd op een diepgaand co-creatief proces met tientallen deelnemers, zowel publiek als privaat, Vlaams als internationaal, gedurende anderhalf jaar.
Hier vind je het memorandum ‘Reizen naar Morgen: Aanbevelingen voor het toerismebeleid 2019–2024’, waarin we ons standpunt ten opzichte van het toekomstig toerismebeleid duidelijk maken.